loader

Dieta na osteoporozę.

14 maja 2017

Osteoporoza jest chorobą w wyniku której następuje ubytek masy kostnej szkieletu. Najczęściej dotyczy kobiet po okresie menopauzy. Wiąże się to z osłabieniem kości co powoduje ich łamanie nawet po niewielkim urazie, ponadto można zaobserwować garbienie się oraz bóle najczęściej kończyn przy długim ich obciążeniu. Osteoporoza należy do grupy chorób, które są zależne od stosowanej diety. Dlatego szczególną uwagę należy zwrócić na sposób odżywiania oraz aktywność fizyczną.

Jaka jest idealna dieta na osteoporozę? Profilaktykę osteoporozy warto rozpocząć w jak najwcześniejszym wieku. W żywieniu dzieci bardzo istotna jest zawartość odpowiedniej ilości wapnia oraz witaminy D w posiłkach, umożliwia to odpowiedni wzrost i rozwój oraz zapobiega późniejszemu zachorowaniu na osteoporozę. Warto dodać, że nie tylko dieta wpływa pozytywnie na profilaktykę zrzeszotnienia kości. Jak zwykle działa ona w symbiozie z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami fizycznymi. Już od najmłodszych lat należy zadbać o zbudowanie tkanki mięśniowej, która prawidłowo dociąża kości i powoduje, że stają się on a stabilniejsze i bardziej odporne na złamania . Jeśli odpowiednio zadbamy o profilaktykę już w dzieciństwie i będziemy ją kontynuować później jest duża szansa, że w wieku podeszłym problem osteoporozy nie będzie nas dotyczył.

Dieta u osób cierpiących na osteoporozę jest niezwykle istotna, ponieważ może w znacznym stopniu pomóc w leczeniu oraz przeciwdziałać rozwojowi choroby. Szczególną uwagę należy zwrócić na dużą zawartość wapnia w diecie, jej głównym źródłem są przetwory mleczne np: sery, jogurty i kefiry. W przypadku osób nie tolerujących laktozy lub nie spożywających produktów odzwierzęcych warto wybrać żywność fortyfikowaną czyli wzbogacane tym pierwiastkiem. Warto zaznaczyć, że magnez utrudnia odpowiednie przyswajanie wapnia. Jest to spowodowane wzajemnie antagonistycznym działaniem obu substancji mineralnych. Jeżeli we krwi będzie znajdować się zbyt dużo magnezu, to zahamowane  będzie wchłanianie wapnia. Bardzo duży wpływ na kości ma również witamina D znajdująca się np. w jajkach i tłustych rybach.  Jej zwiększone spożywanie jest szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym i dotyczy to nie tylko osób chorych na osteoporozę ale również tych zdrowych. Warto łączyć ze sobą produkty zwierające witaminę D oraz wapń np. tuńczyka z serami czy jajka z mlekiem.
 
Dieta na osteoporozę to nie wszystko - osoby chore na osteoporozę równie duża wagę jak na dietę powinny zwrócić także na odpowiednio dopasowane ćwiczenia. Są one nieodłącznym elementem leczenia i zdecydowanie pomagają w leczeniu bólu i poprawieniu jakości życia. Mają one na celu poprawę ruchomości stawów oraz wzmocnienie mięśni. Są to ćwiczenia izometryczne wykonywane w obciążeniem, masaże oraz zajęcia w wodzie przeprowadzane przez fizjoterapeutów.
Dieta na osteoporozę.