loader

Dieta na wzrok.

28 czerwca 2017

Wzrok jest jednym z najważniejszych zmysłów człowieka. Dbanie o niego jest niezwykle istotne, ponieważ jest on nam niezbędny do funkcjonowania. We współczesnym świecie wiele osób ma problemy ze wzrokiem, odsetek osób chodzących w okularach cały czas rośnie, a telefony i komputery ciągle osłabiają nam już i tak wrażliwe oczy. Warto wiedzieć, że prawidłowo dostosowując dietę możemy również zadbać o nasz wzrok.

Jaką dietę stosować na wzrok? Najistotniejszą substancją odpowiedzialną za prawidłowe widzenie jest retinol czyli witamina A. Jest ona niezbędna do prawidłowego widzenia, a jej niedobory powodują ślepotę często występującą u dzieci w krajach afrykańskich. Witamina A współdziała z pręcikami na siatkówce, dzięki czemu impulsy przewodzą do mózgu, a my odbieramy bodźce wzrokowe. Retinol znajdziemy w tranie rybim, wątrobie i podrobach, z uwagi na rozpuszczalność tej substancji w tłuszczach nie polecane są diety ograniczające lub praktycznie wyłączające oleje. Witamina A występuje również w formie beta-karotenu, który dopiero w organizmie człowieka przekształca się w formę całkowitą. Najlepszym źródłem prowitaminy A jest marchew, jarmuż oraz szpinak. Kwas askorbinowy wraz z retinolem są silnymi antyoksydantami, dlatego też przeciwdziałają niszczącemu działaniu wolnych rodników, mogących działać negatywnie na wzrok. Pozytywnie działającą substancją jest również witamina E, która ułatwia wyłanianie beta-karotenu oraz uszczelnia błony komórkowe min. siatkówce.

Jaką dietę stosować na wzrok? Należy zaznaczyć, że nie tylko witaminy mają pozytywne oddziaływanie na wzrok. Ważnym elementem są również składniki mineralne. Najbardziej istotny jest cynk, wspomaga on powstawanie światłoczułego barwnika, rodopsyny, znajdującego się w siatkówce, dzięki któremu widzimy w nocy. Ponadto wzmaga on potencjał antyoksydacyjny enzymów, dzięki czemu wspomaga radzenie sobie z wolnymi rodnikami. Z minerałów można jeszcze tu wymienić cynk, mangan i miedź, które ponownie wspomagają działanie przeciwutleniaczy, ponadto dzięki kolagenowi miedź poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych. a

Dieta jest niezwykle istotna w wspomaganiu wzroku, a jej niedobory jakościowe mogą się odbić na jakości naszego widzenia. Należy jednak zdać sobie sprawę, że w tak zanieczyszczonym środowisku nasze oczy wymagają specjalistycznej pielęgnacji. Warto stosować łagodzące krople do oczu, które nieco pomogą w zaczerwienienia. Bardzo duży wpływ na wzrok mają również długie godziny spędzone przed ekranem telewizora czy komputera. Warto wykonywać regularne przerwy i przez chwilę opuścić pomieszczenie, a wzrok skupić na odległych obiektach. Dzięki temu zmieni się akomodacja oka z bliska na dal. Warto prawidłowo zadbać o nasze oczy, dzięki czemu przez długie lata będziemy mogli się cieszyć doskonałym wzrokiem.
Dieta na wzrok.