loader

Dieta na zaparcia.

4 września 2017

Zaparcia są dolegliwościami, które dotykają wiele osób. Bardzo często problem nasila się w okresie wakacyjnym, kiedy dużo podróżujemy, przez co zmieniamy rodzaj spożywanych produktów i pijemy inną wodę. Wydawałoby się, że to niewielkie zmiany, jednak mogą one wywołać w naszym organizmie prawdziwe spustoszenie. Modyfikacje w naszej diecie mogą znacznie ułatwić lub nawet zupełnie wyeliminować problem zaparć.

Przyczyny zaparć mogą być różne i mieć podłoże chorobowe lub fizjologiczne. Najczęściej jednak głównym winowajcą problemów z wypróżnienie jest nieprawidłowa dieta. Spożywamy mało warzyw i owoców, za to zdecydowanie za dużo tłustego mięsa i dań typu fast food. Tego typu dieta nie tylko może powodować otyłość czy choroby naczyniowo-sercowe, ale również skutkuje zaparciami. Długotrwałe problemy z prawidłowym wydalaniem mogą prowadzić do poważnych chorób układu pokarmowego np. nowotworów jelita grubego.

Problemy z zaparciami mogą towarzyszysz innym jednostkom chorobowym min. zespole jelita drażliwego, chorobom jelita grube i odbytnicy czy udarowi. W tych przypadkach zmiany w diecie mogą być niewystarczające, a ich skuteczność może być bardzo ograniczona. W tych przypadkach ważne jest leczenie jednostki chorobowej, a drugorzędny jest problem z zaparciami. Może się okazać, że ustąpi on samoczynnie, po jakimś czasie jako następstwo terapii właściwej choroby.

Jak powinna wyglądać dieta na zaparcia? Czasami zdarza się, że problemy z zaparciami są krótkotrwałe i epizodyczne. Wtedy należy zwrócić uwagę jakie konkretne produkty powodują problem. Bardzo często może być to czekolada czy kakao. Warto zwrócić także uwagę na lekarstwa które przyjmujemy, ponieważ niektóre z nich mogą powodować zaparcia. Niezwykle istotna jest również ilość spożywanych napojów, ich niedobór może skutkować zbytnim zagęszczeniem treści pokarmowej w jelitach, a co za tym idzie zaparciami.

Dieta w przypadku problemów z wypróżnianiem jest zasadniczo jedyną metodą leczenia, z wyłączeniem przypadków chorób opisanych powyżej. Najistotniejsze jest spożywanie odpowiedniej ilości błonnika, jest to składnik pokarmów którego nasz organizm nie trawi, ale nie oznacza to, że jest niepotrzebny w naszej diecie. Wręcz przeciwnie jest on  niezbędny, usprawnia pasaż pokarmu wzdłuż jelit, co z kolei ułatwia wypróżnianie. Najwięcej błonnika znajdziemy w świeżych owocach i warzywach oraz produktach pełnoziarnistych: razowym pieczywie, płatach owsianych, brązowym ryżu i nieoczyszczonych zbożach. Każdy z nas powinien spożywać go od 20 do 40 g dziennie, jednak średnia ilość w Polsce wynosi jedynie ok. 10g. Dlatego warto do naszej diety włączyć produkty z dużą zawartością błonnika.

Warto pamiętać, że jak w przypadku wielu schorzeń tak i tutaj aktywność fizyczna jest wskazana. Umiarkowany i systematyczny wysiłek przyspiesza metabolizm, a co za tym idzie również pasaż produktów w jelitach. Dzięki temu po treningu zaparcia nie będą nam już grozić. Warto pamiętać o spożywaniu odpowiedniej ilości wody i innych napojów niesłodzonych. Odpowiednie nawodnienie organizmu również sprzyja prawidłowemu formowaniu się pokarmu w końcowych odcinkach przewodu pokarmowego. Dieta na zaparcia połączona z optymalizacją wysiłku fizycznego to świetne rozwiązanie.
Dieta na zaparcia.