loader

Suplementy w sportach walki.

5 czerwca 2017

Mieszane sporty walki to jedne z najcięższych konkurencji sportowych, to połączenie sportów wydolnościowych i siłowych, przez co zawodnik ciągle walczy na pograniczu progu tlenowego / beztlenowego (strefy mieszanej). Tak wielkie obciążenie dla zawodników wiąże się z odpowiednim przygotowaniem zarówno fizycznym, psychicznym, jak również dietetycznym. Nie ma co ukrywać - jeśli zawodnik ma przed sobą walkę życia, po 3 /4 mordercze treningi dziennie, do tego cykl sparingów, a na końcu ścinanie kilogramów ( musi przecież zmieścić się w limicie wagi ) to jego żywienie również musi być ekstremalne i uzupełnione o odpowiednią suplementację - pytanie brzmi, jakie suplementy stosować w sportach walki?

Co zatem powinni spożywać współcześni gladiatorzy odziani w spodenki sportowe i rękawice (nie w hełmy i miecze jak dawniej) - w tym przypadku klasyczny kurczak, ryż i brokuł może nie pomóc (a wręcz zaszkodzić). Wszystko zależy w jakiej fazie przygotowań jest zawodnik, czy trenuje tylko stójkę (np. K1 albo boks tajski) - w której często pojawia się menu wegetariańskie, czy mówiąc potocznie „kula się” na macie (judo / zapasy / BJJ) - menu zróżnicowane, czy łączy te dwie techniki walki MMA - w którym pojawia się dieta eliminująca węglowodany mleczne i zbożowe (potoczna paleo / Samuraj).

Nie zależnie od dyscypliny NAJWAŻNIEJSZY JEST ZAWODNIK jego preferencje smakowe, albo przystosowanie układu pokarmowego do danej żywności (osoby uczulone na kurczaka przecież nie będą go spożywały, a te z silną alergią na krewetki nie powinny dodawać tych owoców morza do diety, tak samo jest z mlekiem i produktami zbożowymi). Jakkolwiek nie wyglądała by dieta zawodnika należy ją wzmocnić o suplementy. Czym one są? Specjalnie przystosowaną żywnością, która ma na celu wyrównać braki danego składnika / danych składników odżywczych, których brakuje w diecie sportowca. Jakie sumplementy należy używać w sportach walki? Do tej grupy na pewno należą:

a) napoje izotoniczne - które nawadniają i uzupełniają niedobory mikroelementów,
b) suplementy węglowodanowe - carbo , vitargo są szybkim źródłem energii (mocno ograniczane w chwili redukcji masy ciała i budowaniu masy startowej),
c) suplementy poprawiające działanie mikroflory jelitowej - prebiotyki, probiotyki, synbiotyki, HMB, GABA (odżywiają mikroflorę albo poprawiają funkcjonowanie jelit "wyścielenie jelit"), nie tylko poprawiają funkcje trawienne, ale przyspieszają regeneracje. Wiemy że jelita są 2 mózgiem - to tam wchłaniane jest większość składników odżywczych - ich złe funkcjonowanie może prowadzić do licznych chorób, zespołu przewlekłego przemęczenia, czy po prostu gorszego funkcjonowania organizmu (braku Superkompensacji)
d) Aminokwasy - kreatyna, arginina, BCAA - poprawiają regenerację i uzupełniają bilans azotowy diety. Nie koniecznie stosujemy je przed treningiem potoczna arginina może "spompować zawodnika" - lepsze zastosowanie będzie po wysiłku podczas spożywania posiłku regeneracyjnego
e) Kompleksy witaminowe albo witaminowo - mineralne - submaksymalny wysiłek niesie za sobą większe zapotrzebowanie nie tylko na energię, ale na palety witamin i składników mineralnych, a już 1 z nich może za sobą nieść gorszą syntezę hormonów!
f) Witamina D - okazuje się że tej witaminy / hormonu brakuje praktycznie całemu społeczeństwu. Tym ważniejsza jest jej suplementacja gdy większość treningów (albo wszystkie) odbywają się w zamkniętej sali
g) NNKT - w szczególności n-3 - to kolejny składnik którego mamy niedobór, a organizm nie jest w stanie go syntezować (poleca się spożywać 20ml oleju lnianego albo nawet lepiej tranu dziennie i pamiętać o witaminie E)
h) Przeciwutleniacze - nie tylko wielbiona witamina C, ale również E oraz polifenole.
i) białko – nieobligatoryjnie -  wszystko zależy od diety zawodnika, należy pamiętać, że niedobór białka prowadzi do braku regeneracji, a nadmiar do zwiększonej termogenezy (większemu obciążeniu zawodnika)
j) WODA - WODA i jeszcze raz WODA - bez tego suplementu nikt długo nie pociągnie
Suplementy w sportach walki.